🎁 Vandaag gratis verzending vóór 23:59

Weerstandsbanden versus losse gewichten – wat is het beste?

Er zijn talloze manieren waarop jij in staat bent om spieren op te bouwen. Hoewel de meeste mensen gelijk aan zware gewichten denken is dit niet de enige manier om jouw droomlichaam te bereiken. Je kunt er namelijk ook voor kiezen om weerstandsbanden te gebruiken. Veel mensen geloven nog altijd in de mythe dat weerstandsbanden niet effectief zijn voor het opbouwen van spiermassa. Maar klopt dit eigenlijk wel? Om hier achter te komen is het handig om snel verder te lezen. We laten je in dit artikel namelijk zien wat er beter is: losse gewichten of een goede weerstandsbanden set. Zo weet je na het lezen precies wat jij moet doen om aan de slag te gaan met het opbouwen van spiermassa.

De voordelen van een weerstandsbanden set

In tegenstelling tot wat mensen nog wel eens denken is het niet zo dat een weerstandsbanden set geen enkel voordeel met zich mee weet te brengen. Integendeel, het gebruik van een weerstandsbanden kan in sommige gevallen zelfs beter zijn dan het gebruik van losse gewichten. Het eerste voordeel van weerstandsbanden is het feit dat deze zorgen voor een constante spanning op de spieren. Dit is bij losse gewichten niet het geval, hierbij is het namelijk zo dat de spanning aan het einde van de oefening verloren kan gaan. Dit komt door de zwaartekracht. Met een weerstandsbanden set heb je dit probleem niet. Tijdens het uitvoeren blijven alle spieren die je traint onder spanning staan.

Daar komt ook nog eens bij dat weerstandsbanden het mogelijk maken om aanzienlijk meer bewegingsvrijheid te ondervinden. Met de losse gewichten zal je nagenoeg altijd een verticale beweging maken, denk bijvoorbeeld aan de deadlift of aan de squat. Bij het gebruik van weerstandsbanden zal dit anders zijn. Hierbij is het namelijk zo dat het elastiek meer bewegingsvrijheid biedt. Of je de weerstandsbanden nu opzij of omlaag beweegt, er zal altijd sprake zijn van een bepaalde mate van weerstand. Het laatste voordeel is dat weerstandsbanden ideaal zijn voor de mensen die snel willen afwisselen van oefeningen. Binnen no time switch je tussen een row en een pull down. In de sportschool zal dit bij de losse gewichten anders zijn. het komt nu eenmaal vaak voor dat je favoriete oefening net bezet is als je een super set wilt gaan doen.

De voordelen van losse gewichten

Goed, er zitten dus veel voordelen aan het gebruik van een weerstandsbanden set. Maar wat zijn dan de voordelen van losse gewichten ten opzichte van de weerstandsbanden? Het grootste voordeel van de losse gewichten is het feit dat je hier makkelijker mee kunt opbouwen in trainingsvolume. Bij bijvoorbeeld bankdrukken is het super eenvoudig om te zien hoe snel je vooruit gaat. Iedere week kun je namelijk net iets meer op de stang laden. Met de weerstandsbanden set is dit wat minder makkelijk, hier liggen de stappen tussen de verschillende weerstanden namelijk veel hoger. Daar komt bij dat een setje push ups met een weerstandsbanden set niet op kan tegen een zware bankdruksessie.

Een ander voordeel van het gebruik van losse gewichten is dat je vaak wat bewuster zal zijn bij het uitvoeren van de oefening. Dit komt voornamelijk doordat het behouden van evenwicht een super belangrijke rol speelt voor je oefening. Hou je de gewichten teveel naar beneden dan merk je dit gelijk.  Hierdoor zal je jouw vorm altijd kunnen optimaliseren. Dit kan met een weerstandsbanden set ook, echter moet je hiervoor wel weten wat je aan het doen bent. Het laatste voordeel van de losse gewichten ten opzichte van de weerstandsbanden is het feit dat je met losse gewichten doelgerichter te werk kunt gaan. Bij bepaalde oefeningen, met name de schouderoefeningen, weet je zeker dat je alleen de spieren aanspreekt die je wilt trainen. Hiermee voorkom je dat je een bepaalde spiergroep per ongeluk twee dagen op rij traint.

Conclusie: kies voor een combinatie van beiden

Aan het bovenstaande is het duidelijk te zien dat er veel voordelen zitten aan zowel losse gewichten als aan de weerstandsbanden. Dit brengt met zich mee dat wij je zouden aanraden om beide soorten trainingsvormen op te nemen in je trainingsroutine. Je kunt bijvoorbeeld beginnen met losse gewichten en eindigen met enkele isolatie oefeningen met behulp van een weerstandsbanden set. Een weerstandsbanden set is overigens altijd handig om te hebben. Als je namelijk een tijdje niet naar de sportschool kunt gaan zal je met de weerstandsbanden set een soort mini gym in je tas hebben. ideaal voor de mensen die toch nog fit willen blijven tijdens het maken van die ene bijzondere reis in de zomervakantie. 


Schrijf een reactie

Let op, opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd

Comment are moderated